Trening Podstawowych Kompetencji SpołecznychW dniach od 23.05.2013r. do 24.05.2013r. w miejscowości Wymysłów, „Dworek na Wymysłowie” w ramach projektu odbył się Trening podstawowych kompetencji społecznych. Zajęcia prowadzone były przez psychologa i wzięli w nich udział Beneficjenci Ostateczni.

 

 

 

 

 

Program szkolenia:

I. Blok zajęć: Wprowadzenie do zagadnień komunikacji międzyludzkiej

  1. Przedstawienie prowadzącego i uczestników, rozmowa oczekiwaniach dotyczących tego warsztatu oraz wyjaśnienie celów spotkania,
  2. Zabawy integracyjne mające na celu lepsze poznanie się uczestników oraz zbudowanie klimatu współpracy,
  3. Komunikacja interpersonalna (rodzaje komunikacji – werbalna i niewerbalna).

II. Blok zajęć: Bariery w komunikacji jak sobie z nimi radzić?

  1. Omówienie barier w komunikacji interpersonalnej: fizycznych i psychicznych,
  2. Ćwiczenia warsztatowe dotyczące radzenia sobie z barierami komunikacji międzyludzkiej.

III. Blok zajęć: Radzenie sobie ze stresem

  1. Czym jest stres – krótkie wprowadzenie teoretyczne,
  2. W jaki sposób możemy rozpoznać stres: oznaki zewnętrzne, psychiczne, odczucia fizyczne,
  3. Jak sobie radzić ze stresem – dyskusja, burza mózgów,
  4. Sposoby radzenia sobie ze stresem: „zdrowe” i „niezdrowe”,
  5. W jaki sposób możemy rozpoznać stres: oznaki zewnętrzne, psychiczne, odczucia fizyczne,
  6. Elementy treningu relaksacyjnego w radzeniu sobie ze stresem.

IV. Blok zajęć: Emocje, po co są nam potrzebne?

  1. Zapoznanie się z emocjami podstawowymi,
  2. Praca w grupach dotycząca tego jak rozpoznajemy ludzi, którzy są źli, radośni, smutni itp.,
  3. Dyskusja na temat: Co się dzieje ze mną i moim ciałem kiedy jestem zły (a), a kiedy np. smutny (a). Wymiana doświadczeń wśród uczestników,
  4. Trening relaksacyjny, rozpoznawanie reakcji ciała. Nauka odprężania i samouspakajania.

V. Blok zajęć: sposoby rozwiązywania konfliktów

  1. Czym są konflikty?
  2. Sposoby reagowania w sytuacjach konfliktowych: zachowania agresywne, biernoagresywne, uległe, asertywne,
  3. Mapa asertywności uczestników warsztatu.

VI. Blok zajęć: „Asertywne radzenie sobie w relacjach z ludźmi”

  1. Dyskusja z uczestnikami na temat: „Jakie mamy prawa”,
  2. Prawa asertywności,
  3. Metody asertywnej komunikacji międzyludzkiej,
  4. Trening zachowań asertywnych – ćwiczenia w grupach, odgrywanie ról.

VII. Blok zajęć: „Polubić siebie – budowanie poczucia własnej wartości”

  1. Przywitanie uczestników spotkania,
  2. Co to znaczy lubić siebie – dyskusja,
  3. Za co siebie lubię – moje mocne strony, zasoby, itp. (praca indywidualna),
  4. Praca w grupach na temat: Za co mnie lubią?
  5. Zakończenie warsztatu, omówienie zajęć i pożegnanie uczestników.

Cele szkolenia:

  • doskonalenie kompetencji komunikacyjnych,
  • uzyskanie lepszej komunikacji z innymi,
  • rozpoznawanie podstawowych emocji, ekspresję emocji u innych,
  • dostrzeganie związku własnych stanów somatycznych z przeżyciami emocjonalnymi (pomaga to w kontrolowaniu własnych emocji),
  • naukę asertywnego wyrażania własnych potrzeb oraz szanowanie zdania innych ludzi,
  • budowę swojego pozytywnego wizerunku,
  • uświadomienie znaczenia sposobu mówienia i postawy ciała na odbiór przez inne osoby.

Uczestnicy treningu mieli zapewniony: dojazd, salę szkoleniową, nocleg, wyżywienie oraz objęci byli ubezpieczeniem.

Trening Podstawowych Kompetencji Społecznych Trening Podstawowych Kompetencji Społecznych Trening Podstawowych Kompetencji Społecznych Trening Podstawowych Kompetencji Społecznych
Trening Podstawowych Kompetencji Społecznych Trening Podstawowych Kompetencji Społecznych Trening Podstawowych Kompetencji Społecznych Trening Podstawowych Kompetencji Społecznych
Trening Podstawowych Kompetencji Społecznych Trening Podstawowych Kompetencji Społecznych Trening Podstawowych Kompetencji Społecznych Trening Podstawowych Kompetencji Społecznych
Trening Podstawowych Kompetencji Społecznych